Albue og hånd

Belastningen av armen er stor i hverdagen til mange, både i arbeidslivet og hos aktive. Iblant kan det føre til overbelastning. Det er viktig å iverksette riktige behandlingstiltak for å unngå langvarige plager.

Plager og smerter i albue og hånd kan komme akutt eller over tid. Akutte plager oppstår ofte gjennom traume eller fall på arm, eller av stor overbelastning på kort tid. Langvarige plager er også vanlig, og skyldes ofte betennelse eller slitasje av muskel- og senevev. Personer som jobber mye på pc, håndverkere og idrettsutøvere er utsatte grupper.

Vanlige årsaker til smerte i albue og hånd

• Tennisalbue (lateral epikondylitt)

• Golfalbue (medial epikondylitt)

• Musearm (senebetennelse)

• Nerveirritasjon

• Karpal tunell syndrom

• Betennelse av slimposer

• Brudd eller brist av benvev

Vanlige symptomer er øm, sår og «sur» muskulatur. Noen opplever at underarmen eller hånden «dovner» bort, eller at armen føles svak. Skade eller irritasjon av nerve vil kunne gi prikking, stråling og nummenhet.

Lokalisasjon og type symptom vil avhenge av hvilken tilstand du plages med. Traumer vil ofte være akutt innsettende. Belastningsskader vil ofte utarte seg over tid.

En grundig undersøkelse av deg og din sykehistorie legger grunnlaget for videre behandling. Vi vil utføre forskjellige tester for å komme frem til riktig diagnose. Ved akutt traume ønsker vi å utelukke brudd. Vi vil henvise videre til MR, Røntgen og ultralyd om nødvendig. I svært sjeldne tilfeller er operasjon nødvendig. Dette vil en spesialist vurdere.

Funnene fra undersøkelsen legger grunnlaget for videre behandling.

Osteopatens fokus er ikke bare å behandle pasientens symptomer. For oss er symptomene en viktig kilde til å finne årsaken til plagene. Opptrening er et viktig behandlingstiltak vi ofte gir pasienter med plager i albue og hånd. Sjansene for nye tilbakefall vil dermed reduseres på sikt. Det er viktig å være tålmodig i prosessen. Opptrening vil ta noen måneder før ønskelig effekt oppnås.

Overdrevet bruk av mus og tastatur?