Legg ankel og fot

Plager relatert til legg, ankel og fot kan ha mange årsaker, og kan forbli langvarige uten riktige tiltak. Vi vil vi hjelpe deg med å finne årsaken til dine plager, og iverksette gunstige behandlingstiltak.

Det finnes mange årsaker til smerter og plager i legg, ankel og fot. Strukturer som muskel, sene, nerve og ben kan forårsake smerte. Akutte smerter oppstår ofte i forbindelse med traume eller skade mot området. Typiske tilfeller er overtråkk og vridninger.  Belastningsskader vil oppstå gjennom overbelastning over tid. Det skjer når treningsmengde overgår kroppens tåleevne.

Årsaker til smerte:

• Overtråkk og vridning

• Senebetennelser

• Benhinnebetennelse

• Venetrombose

• Achilles (tendinopati, seneruptur)

• Tretthetsbrudd

• Leddbånd (overstrekk eller ruptur)

• Plantarfascitt

• Metatarsalgi

• Diverse nerveskader

• Haglunds hel

• Hallux Valgus

• Severs (vekstbetinget hos barn)

Karakter og grad av smerte varierer med hvilken tilstand du har. De vanligste symptomene er smerte og stivhet. Aktivitet kan både øke og dempe smerte. Smerter i ro kan forekomme lengre ut i forløpet. Skade eller irritasjon av nerve vil kunne gi prikking, stråling og nummenhet. Akutte skader eller traumer kan gi betydelig hevelse. Det er ofte tegn på skade i ligamentene som holder knokler på plass.

Vi utfører en grundig undersøkelse av deg og din sykehistorie for å finne årsaken(e) til dine plager. Alder og fysisk form vil også si noe om mulig tilstand.  Ved akutte skader og traumer gjør vi tester for å utelukke fraktur eller brist. Ved tvil henviser vi videre til å bildediagnostikk.

Behandlingen er individuelt tilpasset, og vil variere ut ifra tilstand og funn fra undersøkelsen.

Osteopatisk behandling er trygg og skånsom, og vi setter av god tid til deg. Vi tar i bruk et bredt spekter av manuelle behandlingsteknikker, alt fra svært myke tøyninger og mobiliseringer til manipulasjon / «knekking». Osteopatens fokus er ikke bare å behandle pasientens symptomer. For oss er symptomene en viktig kilde til å finne årsaken til plagene.

Opptrening kan være et viktig behandlingstiltak, og er ofte er nødvendig hos pasienter med plager i legg, ankel og fot da sjansene for tilbakefall vil reduseres på sikt. Vi tar hensyn til din fysiske form, alder og aktivitetsnivå.