Nakkesmerter

Hva skyldes nakkesmerter, og hvordan behandle det?

Nakkesmerter er blant de vanligste grunnene til at nordmenn oppsøker helsehjelp. Ifølge en undersøkelse gjort i 2020, sliter omtrent 25 % av nordmenn med vondt i nakke eller rygg. Om du er stiv og støl eller har andre smerter i nakken, er du med andre ord langt fra alene.

Heldigvis finnes det gode muligheter for å behandle nakkesmerter, slik at du kan unngå begrensninger i hverdagen.

Ulike årsaker til nakkesmerter

I mange tilfeller er årsaken til nakkesmerter sammensatt, og det er ikke uvanlig at smertene har sitt utspring fra både muskler og ledd. Ofte har nakkesmertene utviklet seg gradvis, og da skyldes de gjerne slitasje eller feil holdning.

Andre ganger opplever pasienten at nakkesmerter oppstår plutselig, noe som for eksempel er vanlig i forbindelse med ulykker og skader. Her er en oversikt over de mest vanlige årsakene til smerter i nakken:

• Spent og øm nakkemuskulatur: Forårsakes ofte av feil arbeidsbelastning, dårlig syn eller stress.

• Låsninger i ledd: Redusert bevegelighet i nakkesøylens ledd.

• Forkalkninger (spondylose) i nakken: Skyldes slitasje i overgangen mellom nakkens mellomvirvelskiver og virvellegemet.

• Nakkeprolaps: Skyldes at en mellomvirvelskive sprekker og kan medføre økt trykk på omkringliggende nerver.

• Kink i nakken: Er i de fleste tilfeller forårsaket av muskulatur som kommer i en krampetilstand og låser seg.

• Myoser: Skyldes muskelknuter i nakken.

• Fibromyalgi: Muskulær lidelse med økte spenninger i nakkemusklene.

• Nakkesleng: Whiplash er spesielt vanlig i forbindelse med bilulykker hvor man kjøres på bakfra.

• Betennelse i nakken: Forårsakes av irritasjon i vevet.

• Nakkehodepine: Ensidig hodepine som forårsakes av redusert bevegelighet i nakkens ledd.

Hvordan undersøkes jeg ved nakkesmerter?

Ved nakkesmerter kan det være nyttig å søke hjelp hos en osteopat. Vedkommende vil undersøke og identifisere hvorvidt nakkesmertene krever videre undersøkelser hos fastlegen.

En osteopat vil som regel undersøke kroppen din som en helhet, siden spenningsmønstre andre steder i kroppen kan føre til øm og spent nakkemuskulatur.

Når du undersøkes kan osteopaten ofte finne en sammenheng mellom nakkesmertene og kroppen, livsstilen eller hverdagen din for øvrig.

Etter at alle nødvendige undersøkelser er utført og alvorlige tilstander er utelukket, finner vi ut hvordan vi kan hjelpe deg med å bli kvitt nakkesmertene.

Hvordan behandle nakkesmerter?

En osteopat vil kunne hjelpe deg med å behandle nakkesmerter på en effektiv måte. Hvordan? Jo, blant annet gjennom skånsom bearbeiding og manipulering av ledd og muskler. Dette har vist seg å være veldig effektivt for mange nordmenn som sliter med nakkesmerter.

Ofte er det nødvendig at vi behandler andre deler av kroppen for at du skal kunne bli kvitt årsaken til nakkesmertene dine. Her er noen av behandlingsmetodene som vi tar i bruk når vi behandler smerter i nakke:

• Artikulering

• Manipulasjon

• Triggerpunktbehandling

• Massasje i dybden

• Counterstrain

• Myofascial release

• Øvelser

• Livstilsråd

Trenger du hjelp?

Det å ha vondt i nakken er veldig vanlig i alle aldersgrupper, men det betyr ikke at du trenger å leve med ubehaget. Ofte vil nakkesmerter føre til bekymringer for at smertene skyldes alvorlige tilstander, noe som kan medføre stress og forverring av smertene.

Husk at nakkesmerter i de aller fleste tilfeller er helt ufarlige. Men vi vet godt at smertene ofte er veldig sterke og hemmende. Dersom du har nakkesmerter, gjør vi vårt beste for å hjelpe deg med å bli kvitt plagene. Hos oss er du i trygge hender!

Kontakt oss i dag, og bli kvitt nakkesmertene på en effektiv måte!

Kjenner du hjemmekontoret på kroppen?