Kne

Kneet er et ledd som må tåle høy belastning da det bærer mye av kroppsvekten vår. Knesmerter kan oppstå hos unge og eldre. Det er viktig å avdekke hva som forårsaker smerten slik at riktige behandlingstiltak kan iverksettes.

Kneskader i idrett er vanlig, men kneskader kan også oppstå i det daglige. Strukturer som gir smerte rundt eller i kne inkluderer typisk muskel- og senevev, slimposer, menisk, leddbånd eller leddflater.

Akutte skader: Oppstår ofte gjennom traume eller stor belastning på kort tid

Belastningsskader: Ofte forårsaket av betennelse eller slitasje av knær, og oppstår gjerne gradvis over tid.

Årsaker til smerte

• Referert smerte fra muskel og sene

• Menisk

• Leddbånd (korsbånd og sidebånd)

• Artrose (slitasje av ledd)

• Jumpers knee (typisk i eksplosiv idrett)

• Runners knee (typisk for langdistanseløpere)

• Patellofemoralt smertesyndrom

• Schlatters og Sinding Larsen (vektrelaterte plager hos unge)

• Artritter (akutte betennelser)

• Hoffas fettpute

Karakter og grad av symptomer varierer med hvilke strukturer som er påvirket. Smerte og stivhet er vanlige symptomer. Hevelse er heller ikke uvanlig. Ved skade på leddbånd vil kneet kunne føles ustabilt og hovent. Knesmerter som har vedvart i over to uker går sjeldent over av seg selv, og bør utredes. Kneplager kan bli langvarige uten riktig behandling.

En grundig undersøkelse av deg og din sykehistorie vil kunne gi mye informasjon om hva din plage kan forårsakes av. Alder og fysisk form vil også si noe om mulig diagnose. Vi gjør en grundig undersøkelse av kneet. Vår undersøkelse inkluderer også fot, ankel, legger, lår og hofte. Ofte kan kneplager oppstå sekundært som følge av problemer et annet sted i kroppen. Ved akutte skader og traumer mot kne vil vi utføre spesifikke tester for å utelukke skade på leddbånd og benvev. Vi henviser videre til bildediagnostikk om nødvendig.

Osteopatisk behandling er trygg og skånsom, og vi setter av god tid til deg. Vi tar i bruk et bredt spekter av manuelle behandlingsteknikker, alt fra svært myke tøyninger og mobiliseringer til manipulasjon / «knekking». Behandlingen er tilpasset ut ifra funn fra undersøkelsen.

Vårt fokus er ikke bare å behandle pasientens symptomer. For oss er symptomene en viktig kilde til å finne årsaken til plagene.

Opptrening kan være et viktig behandlingstiltak, og er ofte er nødvendig hos pasienter med kneplager da sjansene for tilbakefall vil reduseres på sikt. Vi tar hensyn til din fysiske form, alder og aktivitetsnivå.

Aktiv uten smerte?