Vondt i hodet

Hodepine er noe de fleste av oss opplever i løpet av livet. Det er mange grunner til at vi opplever hodepine, og de fleste er helt ufarlig. Hodepine dukker typisk opp når vi er stresset, dehydrert, har fått for lite søvn, eller har spenninger I muskler I for eksempel kjeve eller nakke.

Det er mange forskjellige typer hodepine der de vanligste er spenningshodepine og migrene. De forskjellige typene gir forskjellige symptomer, og en osteopat vil identifisere hvilke type hodepine du plages av og iverksette de rette tiltak for bedring av symptomer og livskvalitet. Dette kan være alt fra tips og råd om korrekt sittestilling hvis du jobber foran pcen, øvelser eller tøyninger, eller identifisering og behandling av spent muskulatur som forårsaker eller bidrar til hodepinen.

Osteopatisk behandling av hodepine

Nesten hver voksen opplever en form for hodepine fra tid til annen, mest enkelt tar et smertestillende middel for rask lindring. Men hva om hodepinen din er vedvarende og nesten daglig - hvordan klarer du det da? De vanligste typene hodepine er spenningshodepine, migrene, hodepine grunnet bihulebetennelse og relatert til kjeven. Andre årsaker kan være: dehydrering, søvnforstyrrelse, nakkesmerter, tretthet og lavt blodsukker.

Lettelse fra spenningshodepine

Spenningshodepine er ofte stressrelatert og oppstår som følge av overdreven muskelspenning i skuldre, nakke eller ansiktsmuskler. Under en undersøkelse vil en osteopat se på spenningsmønstre og holdningsmønstre i hele kroppen, og vurdere hvorvidt disse bidrar til hodepinen. Når de er lokalisert, frigjøres disse områdene med forsiktig manipulasjon. Øvelser og korreksjon av holdning gis også utifra hver enkelte pasients behov.

Lettelse fra hodepine forårsaket av bihulebetennelse

Bihulebetennelse er vanlig for allergikere, og ved forkjølelse og virusinfeksjoner. Bihulebetennelse skaper en økning i indre trykk over ansiktet som fører til hodepine. Osteopaten kan hjelpe dreneringssystemet ved å frigjøre ansikts bein gjennom forsiktig manipulasjon. Dette vil begrense stagnasjon av væskene og redusere sekundære infeksjoner. Osteopati fungerer som et støttesystem for drenering, samt begrenser kompenserende spenning som forårsaker hodepine.

Lettelse fra migrene

Selv om årsaken til migrene fortsatt er et mysterium, er den utløsende faktoren ofte kjent, for eksempel: matallergi, hormonell ubalanse, stressrelatert spenning etc. Osteopaten tar en helthetlig vurdering der utløsende faktorer, muskler, ledd og bindevevsstrukturer blir vurdert. Det kan være spenningsmønstre i kroppen som kan føre til nedsatt bevegelighet og sirkulasjon. Man får en opphopning av avfallsstoffer som kan øke risikoen for hodepine eller migrene.

Lettelse fra kjevespennings Hodepine

Med så mange nakkemuskler festet til kjeven og dens nærhet til øvre nakkeledd, er det ikke overraskende at temporomandibulær ledd (TMJ) dysfunksjon kan forårsake hodepine. Kraftige muskler som beveger kjeven under spising, stammer fra de temporale områdene i hodet (siden av hodet), som er vanlige steder med hodepine. Osteopaten kan frigjøre disse musklene og forbedre bevegelsen til kjeveleddet og gjenopprette normal spenning ved siden av hodet og balansere spenninger i nakke og skuldre.

Langsiktig behandling av hodepine

Osteopater hjelper med langsiktig behandling av hodepine ved å ta opp de underliggende forverrende faktorene. I tillegg til manuell behandling kan konsultasjonen omfatte råd om ergonomi på skrivebordet, kroppsholdningskorreksjon og avslapningsmetoder for å hjelpe til med å håndtere stress. Spesifikke øvelser for å strekke og styrke muskler i nakke og øvre del av ryggen kan også foreskrives for å forhindre at det oppstår overdreven spenning i leddene og myke vevene i nakken. Osteopati legger stor vekt på pasientopplæring som en form for forebyggende behandling, og bidrar til å redusere overdreven bruk av smertestillende medisiner.

Holder du deg hjemme på grunn av smerter i kroppen?