Skulder og krageben

Plager og smerter relatert til skulder kan ha mange årsaker. Vi gjør en grundig undersøkelse for å finne årsak, slik at vi kan iverksette gunstige behandlingstiltak.

Anatomien rundt skulder er avansert, og det kan være mange årsaker til skuldersmerter. Den vanligste årsaken til plager i skulder er en eller annen form for overbelastning. Akutte plager kan oppstå ved traume mot eller fall på skulder.

Årsaker kan være

• Muskulære spenninger i skulder og bryst

• Muskelstrekk

• Betennelsestilstander i diverse sener rundt skulderledd

• Akutte eller tidligere skader i skulder

• «Frozen shoulder»

• «Impingment syndrome»

• Instabilt skulderledd

• Referert smerte fra nakke, bryst eller krageben

• Artrose (slitasjeforandringer)

Smerter og plager relatert til skulder oppleves som svært hemmende for de fleste, og det kan være vanskelig å få utført normale arbeidsoppgaver og hverdagslig aktivitet.  Smerten kan enten sitte et spesifikt sted, eller den kan oppleves mer diffus. Ofte sprer smerten seg oppover mot krageben og nakke, eller utover og ned langs armen. Det er ikke uvanlig at pasienter rapporterer om utstråling eller prikking langs armen. Mange sliter med å sove på den vonde siden.

Ved skulderplager er det viktig å gjøre en grundig kartlegging din sykehistorie. Dette vil kunne fortelle oss om mulige årsaker til dine plager. Vi utfører en rekke tester for å komme frem til den mest sannsynlige diagnosen. Dersom det er behov for videre utredning eller opptrening vil du henvises videre. Det er viktig å adressere strukturer som påvirker skulder. Vi gjør derfor en grundig undersøkelse av bryst, nakke og krageben.

Vi vil hjelpe deg med å redusere smerte og bedre funksjonen. Osteopatisk behandling er trygg og skånsom, og vi setter av god tid til deg. Vi tar i bruk et bredt spekter av manuelle behandlingsteknikker, alt fra svært myke tøyninger og mobiliseringer til manipulasjon / «knekking».

Osteopatens fokus er ikke bare å behandle pasientens symptomer. For oss er symptomene en viktig kilde til å finne årsaken til plagene.

Du vil få med øvelser du selv bør gjøre om nødvendig. Vi tar hensyn til din fysiske form, alder og aktivitetsnivå. I tillegg er det viktig at pasienten selv blir bevisst på hvilke tiltak de må gjøre for å unngå tilbakefall.

Overbelastet deg i det siste?